Летописи

Выбранные теги: Очистить

Епископ,


Новгородская первая младшего извода

Новгородская Карамзинская

Софийская первая летопись

Тверская летопись

1072

В лѣто 6580 [1072]. Пренесоша святая страстотерпца Бориса и Глѣба. Совокупившеся Ярославци: Изяславъ, Святославъ, Всеволод, митрополитъ же бѣ в то время Георгии, и епископи: Петръ переяславьскыи, Михаилъ юрьевьскыи, Федосии игуменъ Печерьскыи, Софронии святого Михаила игуменъ, Германъ игуменъ, и прочии вси игумени, и створивше праздникъ свѣтелъ, положиша я в новую церковъ, юже созда Изяславъ, яже стоить и нынѣ. Въземши бо первое Бориса въ древянѣ рацѣ Изяславъ, Святославъ, Всеволод, вземши на рама своя и понесоша, предидущими чернци и свѣща держаща в руках, и по них диаконы с кандѣлы, посемъ прозвутеры, и по нихъ епископи с митрополитомъ, и по нихъ с ракою идоша. И принесъши в новую церковъ, отверзоша раку; исполнися церкви благоуханиа и вони благы. Видѣша же се и прославиша бога. И митрополита ужасть обдержаше: бѣ бо нетвердо вѣру держаше к нима; и пад ниць, просяше прощениа. И цѣловавше мощи его, вложиша в раку камену. Посем же, вземше Глѣба в рацѣ камени, въставиша на сани; имше за ужа, везоша и. И яко быша въ дверех, и абие ста рака, не идущи; и повелѣша народомъ звати: «Господи, помилуи», и повезоша и; и положиша я мѣсяца маия въ 2. И отпѣвше литургию, обѣдаша братья вси на купъ, коиждо съ бояры своими, и с любовию великою. Бѣ тогда Вышегород держа Чюдинъ, а церковь Лазарь. Посемь разидошася въ своя сы.

Теги: Всеволод Ярославич, Вышгород, Герман, Епископ, Игумен, Изяслав Ярославич, Киево-Печерский, Киевский, Князь, Митрополит, Монастырь, Новгород-Северский, Переяславский, Посадник, Святослав Ярославич, Феодосий, Церковь, Черниговский, Юрьевский, Борис Владимирович, Глеб Владимирович, Муромский, Ростовский, Священник, Перенесение князя, 2 мая, Выдубицкий, Лазарь, Михаил, Чудин, 1072, 6580, Георгий, Петр, Спасо-Преображенский, Борисоглебская,

И совокупившеся братия Ярославичи, Изяславъ, Святославъ, Всеволодъ, и митрополитъ Георгии киевьскыи и другыи, Неофитъ, черниговьскыи епископъ, Петръ Переяславьскыи, Никита Бѣлогородьскыи, Михаило Юрьевьскыи и игуменъ Феодосии Печерьскыи, Софронии Святого Михаила, Германъ Святого Спаса, Никола Переяславьскыи и прочии игумени, и попы, и диякони, пришедше съ кресты и с кандилы, и съ свѣщами многыми, идеже лежить святую телесе пречистѣи, и створивъ молитву, и повелѣ и откопати перьсть, сущую на гробѣ святую. Копающим же имъ, исхожааше благоуханная воня от гроба святую. И откопавше, изнесоша от земля. И приступивъ митрополитъ Иоанн с прозвитеры, съ страхомъ и любовию откры гробъ святую, и видѣша чюдо преславно: телеса святыхъ никакоя же язвы не имуща, но все цѣло, и лица ихъ свѣтла бѣста, яко аггела; яко дивитися епископу зѣло, и всимъ исполнившимся благоухания многа, и створиша празднество свѣтло. И вземше святого Бориса въ древенѣ рацѣ на рама своя, понесоша князи. И предъ идущимъ преподобнымъ чернецемъ со свѣщами, и по нихъ диякони с кадилы, таче и прозвитеры, и по сихъ митрополитъ и епископи, и по сих носяаху раку. И принесше, и поставиша и в новои церкви, юже здѣла Изяславъ, яже стоить и нынѣ. И отверзоша раку, и исполнися церкви благоухания и воня пречюдныи. И си видѣвши, и прославиша Бога. Митрополита же обыде ужасъ, бяше бо не твердо вѣруя в святыма, и падъ ниць, просяще прощения, и целовавше мощи его, вложиша и в раку каменну. И по семъ вземше Глѣба в рацѣ каменнѣ, въставивше на сани и емше ужи, повезоша и, и яко быша въ дверехъ, и ста рака, не поступяще от мѣста. И повелѣша народомъ звати: «Господи, помилуи». И моляахуся господеви и святыма мученикома. И абие подвижеся рака, и повезоша и, и положиша и месяця маия въ 2 день. И целовавше главу святого Бориса, и святого Глѣба руку вземъ Георгии митрополитъ и благословяшеть князя Изяслава и Святослава, и Всеволода. И пакы Святославъ, имъ за руку митрополита, держаща святого руку, прилагааше къ вреду, им же боляаше на шии и по семъ къ очима и къ тѣмени. И пакы положи руку въ гробѣ, и начаша пѣти святую литургию. И рече Святославъ къ Бернови: «Нѣчто мя на главѣ бодет». И сня клобукъ. И видѣ Беренъ ноготь святого Глѣба, и снятъ и съ главы, и вдасть Святославу, он же прослави Бога о благодарении святыхъ мученикъ Бориса и Глѣба. И по литургии вся братья идоша кождо с боляры своими и обѣдаша вкупѣ с любовию великою. И празнествоваше празднество свѣтло, и много милостыни створиша убогымъ. И целовавшеся, мирно разидошася кождо въсвояси. И оттоле утвердися таковыи празникъ месяца маия 21 день въ славу святыхъ мученикъ Бориса и Глѣба благодатью господа нашего Исуса Христа. Аминь.

Теги: 21 мая, Всеволод Ярославич, Герман, Епископ, Игумен, Изяслав Ярославич, Киев, Киево-Печерский, Киевский, Князь, Митрополит, Переяславский, Святослав Ярославич, Феодосий, Черниговский, Юрьевский, Никита, Священник, Перенесение князя, Михаила Архангела, Николай, Михаил, Белгородский, 1072, 6580, Георгий, Петр, Спасо-Преображенский, Софроний,

Въ лѣто 6580 [1072]. Поставлень бысть епископомъ Ростову Исаиа.

Теги: Епископ, Ростовский, Исайя, 1072, 6580,

О перенесении мощемъ святою мученику Бориса и Глъба. Того же лѣта бысть пренесению время святыма мученикома Романа и Давыда; съвокупившеся трие братиа Ярославичи, князь великии Изяславъ, и Святославъ и Всеволодъ , и митрополитъ Георгии Киевскии, и Неофитъ, епископь Черниговьскыи, Петрь, епископь Переяславскии, Никита, епископь Бѣлогородскыи, Михаило, епископь Юриевскыи, игумень Феодосии Печерьскыи, Софронии, игумень отъ святаго Михаила, Германь, игумень отъ святаго Спаса, и Николае Переяславьскыи, и прочии вси игумени, и попове и диакони, и пришедше съ кресты, и съ кандыли и съ свѣщами многыми, идеже лежатъ телесе святою пречестнеи, и сьтворивше молитву повелѣша окопати прьсть, сущую на гробѣ святою. Копающемъ же имъ, исхождааше благоуханная воня отъ гроба святою; и окопавше изнесоша отъ земля; и приступивъ митрополитъ сь епископы и прозвытеры, съ страхомъ и любовию откры гробь святую, и видѣша чюдо преславно: телеса святыхъ никакояже язвы не имуща, но все цѣло, и лица ихъ свѣтло бѣста яко аггела, яко дивитися архиепископу зѣло, и всимъ исполнившимся благоуханиа многа. И сьтвориша празденьство свѣтло, и вземше святаго Бориса въ рацѣ древянѣ князь великии Изяславь и братиа его, Святославь Черниговьскии и Всеволодъ Переяславьскыи, понесоша сами на рамѣхь своихъ, предъидущимъ чрьнцемъ, свѣща дрьжащемъ въ рукахъ, и по нихь диакони съ кандилы, таче и прозвытеры, и по сихъ митрополитъ и епископи, и по сихъ ношааху раку; и принесше и поставиша въ новои церкви, юже сьдѣла князь великии Изяславь, яже стоитъ нынѣ. И отврьзоша раку, и исполнися церкви благоуханиа и воня пречюдны; и вси видѣвше, и прославиша Бога. Митрополита же обыде ужасъ, бѣ бо нетврьду имѣа вѣру кь святыма, и падъ ниць просяше прощения; и цѣловавши мощи его, и вложиша въ раку каменну. Посемь же вземше святаго Глѣба въ рацѣ каменнѣ, въставивше на сани, и емши за ужа , повезоша ѝ; и яко быша въ дверехъ, и ста рака, не поступааше съ мѣста. И повелѣша народомъ звати: «Господи помилуи»; и моляхуся Господеви и святыма мученикома, и абие подвижеся рака, и повезоша его, и положиша его мѣсяца маиа въ 2 день. И цѣловавше святаго Бориса главу, а свягаго Глѣба рука въземъ митрополитъ, и благословяше великого князя Изяслава и братию его, Святослава и Всеволода; и пакы Святославь емъ за руку митрополита, дръжаща святаго Глѣба руку, и прилагааше кь вреду, имьже боляше на шии, и посемь кь очима и къ тѣмяни, и пакы положи руку въ гробѣ; и начаша пѣти святую литоргию. И рече Святославъ кь Бернови: «нѣчто мя на главѣ бодетъ »; и сня клобукъ,и видѣ Бернъ ноготь святаго Глѣба, и снятъ его съ главы и вдасть Святославу; онъ же прослави Бога о благодарении святыхъ мученикь Бориса и Глѣба. И по литургии вся братиа идоша кождо сь боляры своими, и обѣдаша вкупѣ сь любовию великою, бѣ бо тогда дръжа Вышегородъ Чюдинь, а церковь Лазоръ, и празноваша празденьство свѣтло, и много милостини сътвориша убогымъ; и цѣловавшеся, мирно разыдошася кождо вь своаси. И оттолѣ утвръдися таковыи праздникь мѣсяца маиа въ 2 день, въ славу святыхь мученикь Бориса и Глѣба. Бѣ же отъ убиениа ею святаго Бориса до пренесениа лѣть 57, а святаго Глѣба отъ погребениа до пренесениа лѣть 53, а не погребень былъ 4 лѣта, понеже Ярославь бѣ воюяся сь Святополкомь, того ради не взыде ему помышление о телесехъ святою, токмо о воиньственыхъ прележааше. Тако бо многажды случается человѣкомъ: о каковѣ либо вещи сътворити отъ всея душа потщание, то и самую пищу оставляють, дондеже мысль свою скончають.

Теги: Всеволод Ярославич, Вышгород, Епископ, Игумен, Изяслав Ярославич, Киево-Печерский, Киевский, Князь, Митрополит, Переяславский, Святослав Ярославич, Феодосий, Церковь, Черниговский, Юрьевский, Борис Владимирович, Глеб Владимирович, Мученик, Никита, Святополк Владимирович, Ярослав Владимирович, Печерский, Перенесение князя, Михаила Архангела, 2 мая, Николай, Лазарь, Михаил, Белгородский, Чудин, 1072, 6580, Георгий, Петр, Спасо-Преображенский, Софроний, Неофит,

1073

В се же лѣто основана бысть церкви Печерьскаяго манастыря игуменомъ Федосиемъ и епископомъ Михаиломъ; а митрополиту Георгию сущю тогда въ Гречьскои земли, а Святославу в Кыевѣ сѣдящю.

Теги: Византия, Епископ, Игумен, Киево-Печерский, Киевский, Князь, Митрополит, Монастырь, Святослав Ярославич, Феодосий, Юрьевский, Михаил, Георгий, 1073, 6581,

В се же лѣто основана бысть церковь Печерская игуменом Феодосиемь и епископом Михаилом, митрополиту Георгию тогда сущу в Грецѣх, а Святославу в Киевѣ.

Теги: Византия, Епископ, Игумен, Киево-Печерский, Киевский, Князь, Митрополит, Святослав Ярославич, Феодосий, Церковь, Михаил, 6578, Георгий, 1073,

О основании церкви печерскыа каменныа Феодосиева манастыря, при великомъ князь Святославѣ Ярославичѣ на другом холме, Т... и манастырь при..., идеже и донынѣ ст...Того же лѣта основана бысть церкви Печерьскаго манастыря игуменомъ Феодосиемъ и епископомъ, митрополиту Георгию тогда сущу вь Грецѣхь, Святославу вь Киевѣ сѣдящу на великомъ княжении.

Теги: 6582, Византия, Епископ, Игумен, Киев, Киево-Печерский, Киевский, Князь, Митрополит, Святослав Ярославич, Феодосий, Закладка, Георгий, 1073,

1089

Въ лѣто 6597 [1089]. Священна бысть церкви Печерская Феодосиева манастыря митрополитомъ Иоаномъ, Исаиею, епископомъ Ростовскымъ, и Иоаномъ, епископомъ Черниговьскымъ, при великомъ князи Всеволодѣ Ярославичи и при его дѣтехъ, Володимерѣ Черниговьскомъ Манамасѣ и Ростиславѣ.

Теги: 1089, 6597, Всеволод Ярославич, Епископ, Иоанн Скопец, Киевский, Князь, Митрополит, Освещение, Ростислав Всеволодович, Церковь в Киево-Печерском монастыре, Черниговский, Ростовский, Бориса и Глеба, Владимир Всеволодович, Иоанн,

Того же году митрополитъ Иоань преставися, Исаиа епископь Ростовскыи; ищи сего подлинно въ Патерицѣ Печерскомъ, идеже о священнии церкви Печерскыа, тамо бо писано есть чюдеса тѣхъ святыхъ отецъ.

Теги: 1089, 6597, Епископ, Иоанн Скопец, Киевский, Митрополит, Ссылка, Ростовский, Исайя,

1090

Того же лѣта князь великыи Всеволодъ Ярославичь заложи градъ Переяславь камень, а преже былъ древянь, а стоялъ 97 лѣть; и епископь Ефремъ заложи въ немъ церковь святаго Михаила архаггела.

Теги: 1090, 6598, Всеволод Ярославич, Епископ, Ефрем, Переяславль Южный, Переяславский, Церковь, Закладка, Основание, Михаила Архангела,

1091

В лѣто 6599 [1091]. Принесенъ бысть Феодосии ис печеры въ монастырь. Положиша и въ церкви въ своеи ему въ притворѣ на деснои странѣ, идеже и нынѣ лежить, августа въ, а принесли его епископи Ефремъ Переяславьскыи, Стефанъ Володимерьскыи, Иоанъ Черниговьскыи, Мринъ Юрьевьскыи, Онтонеи Порожескыи.

Теги: 1091, 6599, Август, Антоний, Волынский, Епископ, Ефрем, Игумен, Иоанн Скопец, Киево-Печерский, Монастырь, Перенесение, Переяславский, Порожский, Стефан, Феодосий, Черниговский, Юрьевский, Марин,

1095

В лѣто 6603 [1095]. Идоша половци на Грекы з Девегеневичемъ и воеваша грекы. А царь греческыи Девгенича ослѣпи. Половци приидоша за Рось и Юриевъ зажгоша тощь, а Юрьевци съ епискупомъ Мариномъ, прибѣгъше, сѣдоша на Видичевѣ холму въ градѣ Святополчѣ и за Саковчемъ. Иде Святополкъ и Володимеръ на Давыда Святославича къ Смоленьску и даша Новъгородъ Давыду. И отъиде князь Давыдъ Смоленьску, и новогородьци приведоша изъ Ростова князя Мьстислава Володимерича.

Теги: Византия, Епископ, Киевский, Князь, Новгород, Половцы, Ростов, Святополк Изяславич, Смоленск, Черниговский, Юрьевский, Мстислав Владимирович, Новгородцы, Река, Владимир Всеволодович, Рось, Давыд Святославич, Марин, 1095, 6603, Греки, Девгенич, Хан, Половецкий, Юрьев (Белая церковь), Юрьевцы (белоцерковцы), Видичев холм, Саков,

1099

Въ лѣто 6607 [1099]. Князь великии Святополкь иде на Давыда Игоревича, онъ же бѣжа въ Ляхы, и тамо дасть Володиславу 50 гривень злата, хотя отъ него помощи; а князь великии такоже посла дары многы. Ляхове же отпустиша, льстяще Давыду: «Аще на тя поидетъ, мы ти поможемъ». Онъ же шедь сѣде Володимери, а князь великии прииде на него, и стоа седмь недѣль, Давыдъ же, умоливъ его, выиде изъ града Володимера въ Червень; а князъ великии внииде въ градъ Володимерь въ Великую суботу. Прогнавь же князь великии Святополкь Изяславичь Давыда Игоревича, и хотѣ ити на Василка и Володимера Ростиславичевъ, они же слышавше идоша противу ему. Егда бо шелъ Святополкь на Давыда, тогда къ нимъ кресть цѣлова, глаголя: «Иду на Давыда, а съ вами миръ имѣти хощу и любовь». и преступивь крестное цѣлование, надѣяся на множество вои. Съступившимъ же ся обѣма полкомъ, и Василко възвыси честныи кресть, глаголя: «Сего еси цѣловалъ». И мнози же видѣша кресть надъ Василкомъ на облацѣ възвысившеся велми. И одолѣша Ростиславичи Святополку, и не гнаша по немъ, и осташа на межи. А князь великии Святополкь бѣжа къ Володимерю, а съ нимь сынове его Мьстиславъ и Ярославъ, и Ярославъ сынь Ярополчь брата его, и Святоша Давыдовичь Святославича; и посади князь великии Святополкь сына своего Мьстислава въ Володимерѣ, а сына Ярослава посла по угры. Въ то же время прииде Давыдь Ростиславичь изъ Ляховь, и посади княгиню свою у брата у Володаря, а самъ иде въ Половцѣ. Ярославъ Святополчичь прииде къ Перемышлю, и воева подъ нимъ съ угры съ королемъ Колманомъ и з бискупи, и сташа по Вагру около Перемышля; а Володарь Ростиславичь затворися въ градѣ. А братъ его Давыдъ срѣте Боняка, и воротися съ нимъ, и въ ночи Бонякь провы волческы, и противь его мнози вльци отвышася, и рече Бонякь Давыду: «Побѣда будетъ на угры заутра». Бысть же з Бонякомъ 300 половець, а з Давыдомь 100, и раздѣли ихъ на три полки, поиде на угры; и пусти изгономъ Алтонопу съ 50 человѣкъ напередъ, а Давыда постави подъ стягомъ въ полкь 300 человѣкъ, а самъ раздѣлися на двѣ части, по 50 на сторону. Угры же исполчившеся стояху, бѣ же ихь сто тысячь, и сташа полки промежь себе далече. Альтонопа же пригнавь кь прьвои заставѣ, и пусти на нихъ по стрѣлѣ, и побѣже, а они по нихъ погнаша; яко миноваху Боняка, онъ же нача въ тылъ сѣщи ихъ, Альтонопа противу и обратися, и тако избыша ихъ, а прочимь того невѣдущимъ. И такоже и прочаа полкы избыша, повабливающи за собою; и избиша ихъ многое множьство, и бискупа ихъ Тупана убиша, а инии въ Вагру и въ Сану истопоша, и погнаша по нихъ два дни; бѣ же ихъ тогда изгыбло всѣхь 40,000. Ярославець же Святополчичь бѣжа въ Ляхы, а Давыдь Игоревичь иде ис Червеня къ Володимерю на Мстислава Святополчича, онъ же затворися въ градѣ, и ту устрѣлиша его съ забралы, и тако умре. А на Давыда прииде ту Святоша Давыдовичь Черниговского, а съ нимь Путятя, а Давыду спящу въ полдень, и внезаапу начаша сѣщи вои его; Давыдъ же бѣжалъ въ Половци, и срѣтеся сь Бонякомъ, и воротився прииде на Святошу къ Луцьску, и сътвори Святоша съ нимъ мирь, и иде кь отцу, кь Чернигову, къ Давыду Святославичу, а Давыдъ внииде въ градь Луческь, и оттуду иде къ Володимерю, и сѣде въ немъ, 6608 [1100], а во Новогородскомъ 601[1093] постави .

Теги: Владимир Волынский, Володарь Ростиславич, Епископ, Заключение мира, Перемышль, Половцы, Святополк Изяславич, Убийство князя, Чернигов, Король, Польский, Польша, Поляки, Река, Давыд Игоревич, Луцк, Давыд Святославич, 1093, 6601, Василько Ростиславич, 1100, 6608, Путята Вышатич, Хан, Половецкий, Владислав II Герман, Ярослав Святополчич, 1099, 6607, Боняк, Червень, Великая суббота, Мстислав Святополчич, Ярослав Ярополчич, Венгры, Половецкая земля, Кальман I Книжник, Венгерский, Алтоноп, Половец, Тупан, Вагра, Сана, Святослав Давыдович (Николай Святоша),

1105

В лѣто 6613 [1105]. Поставлени быша епископи: Лазарь, Мина, Анфилохии.

Теги: Волынский, Епископ, Переяславский, Поставление, Полоцкий, Лазарь, 1105, 6613, Мина, Амфилохий,

Того же лѣта поставлени быша три епископи: Лазарь Переяславлю, Амфилохие Володымерю Велиньскому, третии Мина, митрополитомь Никифоромь.

Теги: Волынский, Епископ, Киевский, Митрополит, Переяславский, Поставление, Полоцкий, Лазарь, 1105, 6613, Никифор, Мина, Амфилохий,

1111

Того же лѣта преставися Иоанн, епископъ черниговьскыи.

Теги: Епископ, Смерть, Черниговский, Иоанн, 1111, 6619,

Того же лѣта преставися архиепископь Черниговскии Иванъ.

Теги: Епископ, Смерть, Черниговский, Иоанн, 1111, 6619,

1114

В то же лѣто поставиша Феоктиста епископа Чернигову.

Теги: Епископ, Поставление, Чернигов, Черниговский, 1114, 6622, Феоктист,

Того же лѣта постави Никифорь митрополитъ Феоктиста епископа Чернигову.

Теги: Епископ, Киевский, Митрополит, Чернигов, Черниговский, Никифор, 1114, 6622, Феоктист,

1123

Того же лѣта паде церковь святаго Михаила въ Переяславли, иже заложи епископъ Ефремъ; а стояла 34 лѣта.

Теги: Епископ, Ефрем, Переяславль Южный, Переяславский, Церковь, Закладка, Михаила Архангела, 6631, 1123,

1135

В то же лѣто, на зиму, иде в Русь архиепископъ новгородчкыи Нифонтъ с лучьшими мужи и заста кыянѣ с черниговци стояще противу себѣ, множество вои; и божиею волею смиришася. А Мирославъ преставися до владыкы, генваря въ 28; а епископъ прииде февраля въ 4; а посадничьство даша Костянтину Микулиницю.

Теги: Архиепископ, Епископ, Новгородский, Посадник, Русь, Смерть, Киевляне, Черниговцы, 4 февраля, Мирослав Гюрятинич, Нифонт, 6643, 1135, 28 января, Константин Микульчич,

1141

В то же лѣто приидоша ис Кыева от Всеволода по брата Святослава вести в Киевъ; "А сына моего, рече, приимете собѣ князя». И яко послаша епископа по сына его и много лѣпших людии, а Святославу рѣша: «А ты пожди брата, то же поидеши». Он же убоявъся новгородцовъ: Аще мя прельстивше имут», и бѣжа отаи нощию, и Якунъ с ними бѣжа. И Якуна яша на Плесѣ, и пришедше и сѣмо с братомъ его Прокопьею, мало не до смерти, я обнаживше, яко мати родила, и свергоша и с мосту; нь богъ избави, и прибреде ко брегу, и к тому его не биша, но взяша у него 1000 гривенъ, а у брата его 100 гривенъ, такоже и у иныхъ имаша; и заточиша Якуна в Чюдь с братомъ, оковавше руцѣ к шии. И послѣд приведе я к собѣ Юрги и жены ею из Новагорода, и у себе я держаше в милости. И разгнѣвався Всеволод, и прия вся, и епископа и гость. И сѣдѣша новгородци безъ князя 9 мѣсяць; и призваша изъ Суздаля Судилу, Нѣжату, Страшка, оже бяху бѣжалѣ из Новагорода, Святослава дѣля и Якуна, и даша посадничьство Судилѣ в Новѣгородѣ. И послаша по Юргя князя къ Суздалю, и не иде, но посла сынъ свои Ростислава, яко преже бысть.

Теги: Епископ, Киев, Новгород, Новгородский, Посадник, Суздаль, Чудь, Псков, Юрий Владимирович, Всеволод Ольгович, Святослав Ольгович, Якун Мирославиц, Ростислав Юрьевич, 1141, 6649, Судила Иванкович, Страшко, Прокопий Мирославич,

Того же лѣта приидоша ис Киева отъ великого князя Всеволода по брата его Святослава въ Новгородъ, вести его кь Киеву, рекъ имь: «сына моего приимете себѣ князя.» И послаша епископа кь великому князю по сына его и лѣпшихъ людии; а Святославу рѣша: «а ты пожди брата, тоже поидеши.» Святославъ же убоявся Новогородцовь, глаголя: «еда прельстивше мя имутъ,» и бѣжа отаи нощию; и Якунь съ нимъ бѣжа. И яша Якуна на Плюси, и приидоша съ братомъ его Прокопиемъ, мало не до смерти убиша, обнажиша его яко мати родила, свергоша его съ моста, но Богь избави его, и прибреде къ брегу, и болѣ его не биша, но взяша у него 1000 гривенъ, такоже и у иныхъ имаша. И заточиша Якуна въ Чудь з братомъ, оковавше руцѣ къ шии; послѣди приведе ихъ къ собѣ Юрии, и жены ею изъ Новагорода, и держаше ихъ у себе вь милости. Пришедшу же Всеволодичу въ Новгородъ, и не приаша его, ркущи: «не хотимъ племене Олгова, но хотимъ племени Володимера, даи намъ шурина своего Святополка Мьстиславича;» онъ же не хотѣ имъ дати того. Новогородци же послаша кь Юрию, въ Суздаль, и посла къ нимъ сына опять Ростислава. Великии же князь Всеволодъ то слышавь, разгнѣвався, вмета Новогородцевь вь погребь, послы вся, и епископа и гостеи. И сидѣша Новогородци безъ князя 9 мѣсяцъ; и призваша изъ Суждаля Судила, и Нѣжату и Страшка, ояие бяху бѣжали изъ Новагорода Святослава ради, и даша посадничьство Суднлу въ Новѣгородѣ; и послаша по князя Юриа къ Суждалю, и не иде, но посла къ нимъ сына своего Ростислава.

Теги: Епископ, Киев, Киевский, Новгород, Посадник, Новгородцы, Суздаль, Чудь, Псков, Юрий Владимирович, Всеволод Ольгович, Святослав Ольгович, Якун Мирославиц, Ростислав Юрьевич, 1141, 6649, Судила Иванкович, Нежата Твердятич, Страшко, Прокопий Мирославич,

1142

Въ то же лѣто приходи свѣискыи князь съ пискупомъ въ 60 шнекъ на гость, иже суть изъ заморья шли въ 3 лодиях; и бишася, и не успѣша ничтоже, и отлучиша их 3 лодьи, избиша их полтораста.

Теги: Епископ, 1142, 6650, Шведы, Заморье, Ярл, Шведский, Ион Сверкерссон,

В то же лѣто приходишя князь Свѣискыи с пискупом въ 60 шнякѣх на гость, иже из Заморья шли в трех лодьях, и бишася с ними и не успѣшя ничтоже, и отлучишя их 3 лодьи, а их избиша полтораста.

Теги: Епископ, 1142, 6650, Шведы, Заморье, Ярл, Шведский, Ион Сверкерссон,

Того же лѣта приходи князь свиискыи съ епископомъ во 60 шнекъ на гость, иже изъ заморья шли въ трех лодияхъ, и бишася, не успѣша ничто же, и отлучиша ихъ 3 лодии, избиша ихъ полтораста.

Теги: Епископ, 1142, 6650, Шведы, Заморье, Ярл, Шведский, Ион Сверкерссон,

Того же лѣта приходи Свѣискии князь и епископь въ 60 шнекь на гость, иже изъ замориа шли въ 3 же лодиахь; и бишася, и не успѣша ничтоже, и отлучиша ихь 3 лодии, избиша ихъ полтораста.

Теги: Епископ, 1142, 6650, Шведы, Заморье, Ярл, Шведский, Ион Сверкерссон,

1146

Въ лѣто 6654 [1146]. Пришедъ Володимерко изъ Галича взя Прилукъ, и хотѣ на нь приити князь великии Всеволодъ Олговичь, и посла кь братии, веля имъ быти готовымъ з Бориша дни, и потомъ разболѣся, и преставися августа 1. И внииде въ Киевь братъ его Игорь. КНЯЖЕНИЕ ИГОРЕВО ОЛГОВИЧА, ВНУКА СВЯТОСЛАВЛЯ. И не годно бысть людемъ княжение Игорево, и послаша въ Переяславль къ Изяславу Мъстиславичю, внуку Манамахову; онъ же прииде къ Киеву, а Игорь князь великии съ братомъ Святославомъ Олговычемъ выидоша противу ему, и не дошедше его побѣгоша, людие же о нихъ бишася , ту многыхъ избиша, а инии истопоша. И поможе Богь Изяславу, и вънииде Изяславь въ Киевъ, и сидѣ на столѣ августа 13. И по 4-хь днехъ по побоищи приведоша къ нему Игоря, изымавь въ болотѣ, и посла его въ манастырь на Выдобичь , и оттуду въ Переяславль, и всадиша его въ порубь; и тако скончася власть его, княживъ 2 недѣли. А братъ его Святославь бѣжа къ Новогородку къ Сѣверскому. Вячеславъ же то слышавъ, и надѣяся на старѣишиньство, и не приложи чести кь великому князю Изяславу, и отъять городы свои, иже отъя у него Всеволодъ Олговичь, еще же и Володимерь заа, и посади въ немъ Андрѣевича. КНЯЖЕНИЕ ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ИЗЯСЛАВА МЬСТИСЛАВИЧА. Князь же великии Изяславь посла по брата по Ростислава отъять грады у Вячеслава, а сына своего Ярослава посади въ Туровѣ. А за Святославомъ Олговичемъ посла Изяслава Давыдича, и Володимера, брата его, и сына его Мьстислава и иные князи; и много зла сътвориша власти его. Святославь же присла къ нимъ, мира прося; они же рѣша: «лишися брата Игоря, и дадимъ ти миръ.» Онъ же не хотѣ того, но рече: «донелѣже ми душа въ тѣлѣ, не могу лишитися его.» Они же шедше разграбиша село Игорево, въ немъ же бѣ всякого множество товара, и зажгоша дворъ и гумно, въ немъ же бѣ девятьсотъ стоговъ жита; и оттолѣ послаша противу великому киязю, а сами поидоша кь Путивлю, и не дашася имъ Путивльци, дондеже прииде князь великии Изяславь, и тако дашася; и посади у нихъ намѣстникы своа, а что есть въ градѣ Святославле, а то все разграби. И прииде вѣсть кь Святославу, яко градъ его взятъ и вся сущая его тамо разграблени быша, а на нь идутъ хотяще его оступити въ Новѣгородцѣ, онъ же бѣжа оттуду кь Карачеву. И поиде за нимъ въ погоню Изяславь Давыдичь въ трехъ тысящахъ, разгордѣвся, хотя рукама изымати его и вся сущаа съ нимъ. Святославъ же то слышавъ, и не бѣ уже где ся ему дѣти; и погадавъ з братиею, Иваномъ Юриевичемъ Долгорукого, и съ сыновцемъ своимъ Иваномъ Ростиславичемъ и Володимеромъ Святославичемъ, и съ Половци, иде противу ему и одолѣ ему. Изяславъ же Давыдовичь прибѣже кь братии, они же вси поидоша на Святослава; то же слышавъ Святославь, пограби Карачевь, бѣже въ Вятичи. Князь же великии Изяславь Мьстиславичь имѣние, и волости и городъ дасть Давыдовичемъ, Изяславу и Володимеру, и Святославу Всеволодичю; а что Игорево, а то собѣ поималъ, и иде кь Киеву. На ту же осень Игорь вь порубѣ болѣнь бѣ, и просяше чернечьства; князь великии же повелѣ выпустивши его постричи, и бысть постриженъ въ Переславли отъ епископа Евфимия; потомъ же оздравѣ, и ведоша его въ Киевь въ манастырь святаго Феодора, и ту схыму възложиша на нь. Давыдичи же поидоша за Святославомь ко Дебряньску, а Святославь Всеволодичь Олговича оста вь Карачевѣ, а Святославь изъ Козельска иде къ Дѣдославлю; ту же разболѣся у него Ивань Юриевичь. Онъ же поиде къ Сестру, и ту Ростиславичь Ивань Берладичничь отступи отъ него къ Ростиславу кь Смоленьскому, а Святославь прииде въ Колтескь городъ, и ту присла ему Юрии Долгорукии изъ Суждаля помочь, 1000 бронникъ; а Давыдичи то слышавше, не смѣша по немъ ити, но возвратистася изъ Дѣдославля.

Теги: Владимир, Вокняжение, Евфимий, Епископ, Киев, Киевский, Новгород-Северский, Переяславль Южный, Половцы, Посадник, Смерть князя, Владимир Святославич, Киевляне, Суздаль, Туров, Вячеслав Владимирович, Юрий Владимирович, Изяслав Мстиславич, Всеволод Ольгович, Святослав Ольгович, Прилук, Мятеж, Изгнание князя, Изяслав Давыдович, Владимир Давыдович, Ростислав Мстиславич, Постриг князя, Галич, Святослав Всеволодович, Владимир Володаревич (Владимирко), 6654, 1146, Игорь Ольгович, 1 августа, Киевский Феодоровский (монастырь), 13 августа, Владимир Андреевич, Ярослав Изяславич, Мстислав Изяславич, Путивль, Путивльцы, Иван Юрьевич, Иван Ростиславич (Берладник), Дебрянск, Козельск, Дедославль, Вятичи, Колтеск,

1149

Въ лѣто 6657 [1149]. Иде архиепископь Новогородцкии Нифонть въ Русь, позванъ великымъ княземъ Изяславомъ и митрополитомъ Климомъ, ставилъ бо его князь великии съ епископы Рускыми, не славь къ Царюграду. А Нифонть тако молвяше: «недостоинѣ есть сталъ, оже не благословень есть отъ великаго собора, ни ставлень;» и онъ про то не борзо отрядивъ его, но посади его въ Печерьстѣмъ манастыри, дондеже Юргии прииде. О БРАНИ ЮРИЕВѢ СЪ ИЗЯСЛАВОМЪ. Въ то же время Юрии прииде обычаемь таковымь: злыи человѣци, диаволомь подгнѣщаеми, яко огнь сѣно зжагаютъ, тако и сии, въздвигнувше вражду въ государехъ ихъ, въ грѣхь и срамъ въводять, а сами погыбають злѣ, якоже речено въ писаниихь: злии злѣ погыбоша. Навадиша бо великому князю Изяславу Мьстиславичю на князя Ростислава Юргиевича, глаголюще: хотѣлъ сѣсти вь Киевѣ; князъ великии же, имя тому вѣры, ограби Ростислава, и всади въ лодью, посла его кь отцу толико самого четверта . И пришедъ Ростиславъ жаловася отцу на великого князя и на его коромолниковь; Юрии же о семъ сьжалиси велми, и рекъ: «уже ли се единъ азъ не имѣю части въ Рускои земли, ни ли дѣти мои? или не отецъ мнѣ былъ князь великии Владимиръ Манамахъ?» И помолися Богу, и сьбра дружину, и приведе Половци, и поиде къ Киеву на великого князя Изяслава Мъстиславича. Пришедшу же ему къ Воиханю, ту приидоста къ нему оба Святослава, Олговичь и Всеволодичь, и шедше сташа у Бѣлывежи, и ту мѣсяць стоаху, ожидаючи отъ великаго князя покорениа; а князъ великии Изяславь розославъ по братию, къ нимъ ни словеса не посла. И поиде Юргии кь Переяславлю и ста. Тоже слышавь князь великии Изяславь, рече: «аще бы пришель на мене дядя мои з дѣтми, то взялъ бы къ собѣ еже хотѣлъ; аще привель на мене Олговичевь и Половци, то ми мира нѣсть съ ними.» Се же глаголаше, надѣащеся на множество вои; а Киане не хотяху помогати ему, но веляху миритися съ ними. Прииде же кь Переславлю, и уимаше его епнскопъ Евфимии, не веля битися, и глаголаше ему съ слезами: «възми рядъ з дядею своимъ.» Онъ же не хотяше, но поиде на нь, глаголя: «добыли есми своимъ потомь Киева и Переяславля, а нынѣ ли ми ся отступити?» И прииде кь Янчину селцу, идеже Юргии стоаше, и стояху противу себе отъ обѣда до вечерни; и потомъ отступи Юргии въспять, а князъ великии поиде по немъ, и яко заходящу солнцу възвратися Юргии, и съступишася, и бысть бои великъ. И поможе Богь Юрию, и побѣди Юрии; а князь великии Изяславь бѣжа кь Киеву, толко самъ третии, августа 13, и оттолѣ събрався съ женою, и з дѣтми и съ всѣми своими, и бѣжа къ Лучку; а Юргии пребывъ въ Переяславлѣ три дни, и иде въ Киевъ, 15 августа. Идущимъ же имъ къ Киеву, увидѣша градъ высокъ издалеча, и никтоже знааше кии сеи градъ, и поидоша на нь; Половци же бышася у него, и мнози язвени быша, и бѣжаша отъ града того. Бѣ же то не градъ, но село святыа Богородица Печерскаа, а града николиже бывало; ни тии сами, сущии въ селѣ томъ, разумѣша бывшаго, но изшедше видѣша кровипролитие, и почюдишася бывшему. А Переяславль дасть сыну своему Ростиславу.

Теги: Архиепископ, Вокняжение, Евфимий, Епископ, Киев, Киево-Печерский, Киевский, Митрополит, Монастырь, Новгород, Новгородский, Переяславль Южный, Половцы, Киевляне, Новгородцы, Луцк, Юрий Владимирович, Изяслав Мстиславич, Нифонт, Святослав Ольгович, Ростислав Юрьевич, Изгнание князя, Святослав Всеволодович, Климент (Клим) Смолятич, 13 августа, 1149, 6657, Белая Вежа,