Летописи

Выбранные теги: Очистить

Греки,


Новгородская первая младшего извода

Новгородская Карамзинская

Софийская первая летопись

Тверская летопись

1041

В лѣто 6549 [1041]. Пакы на весну посла Ярослав сына своего Володимира на греки, и дав ему воя многы, варягы с русью, и воеводство поручи Вышатѣ, Яневу отцу. И поиде Володимиръ на Царьград в лодьях, и прошедше порогы, и придоша в Дунаи. Рекоша русь Володимиру: Станем зде на поли. А варязи рекошя: Поидем под град. И послуша Володимиръ варягъ, и от Дуная поиде к Царюграду съ вои по морю. Греци же видѣвше я, изыдошя на море и начашя погружате в мори пелены Христовы с мощми святых отець. И Божиим гнѣвом възмутися море, и громъ бысть велик и силенъ, и бысть буря велика, и начашяся лодьи разбивати, и разби корабли; и побѣгошя варязи вспять; и княжь Володимирь корабль разби вѣтром, и едва Иоан Творимирец князя всади в свои корабль и воеводы Ярославля. Прочии же вои Володимирови ввержени бышя на брегъ, числом 6000, сташя на брезѣ нази и хотяще поити в Русь, и не иде с ними никтоже от дружины княжи. Вышата же воевода видѣв дружину стоащу, и рече: Не иду къ Ярославу. И высѣде ис корабля к воем и рече Вышата: Азъ иду с ними, рекь: Аще жив буду, с ними, аще ли погыбну, то с дружиною. И поидошя, хотяще в Русь. И бысть вѣсть греком, яко избило море русь, и послав царь, именемь Мономах, по руси олядии 14. Володимир же, видѣв с дружиною, яко идут по них, вспятився, изби оляди гречскыя и възвратися в Русь, всѣдше в корабли свои. Вышату же яшя съ извръжеными на брег, и придоша и к Царюграду, и ослѣпиша руси много. По трех же лѣтех, миру бывшу, пущенъ бысть Вышата в Русь к Ярославу.

Теги: Византия, Воевода, Киевский, Князь, Новгородский, Русь, Царьград, Варяги, Византийский, Владимир Ярославич, Река, Русские, Ярослав Владимирович, Император, Весна, Греки, Дунай, Ян Вышатич, Море, Черное, 6549, 1041, Вышата Остромирович, Иоанн Творимирович, Константин IX,

В се лѣто пакы на весну посла великии князь Ярославъ сына своего Владимера на грекы, и давъ ему воя многы, варязи, русь, и воеводьство поручи Вышатѣж, Яневу отцю. И поиде Владимеръ на Царьградъ въ лодияхъ, и прошедше порогы, и приидоша в Дунаи, рекоша русь Владимеру: «Станемъ здѣ на полѣ»; а варязи ркоша: «Поидемъ подъ городъ». И послуша Владимеръ варягъ, и от Дуная поиде къ Царюграду с вои по морю. Греци же, видѣвше, изыдоша на море и начаша погружати въ морѣ пелены Христовы с мощьми святых, и божиимъ гнѣвом възмутися море, и громъ бысть великъ и силенъ, и бысть буря велика, и начашася лодии розбивати. И разби карабли, и побѣгоша варязи въспять. И княж карабль Владимерь разби вѣтръ, и едва Иоан Творимиричьз князя Владимера высади въ свои карабль и воеводъ Ярославля. Прочии же вои Владимеровы вывержени быша на брегъ, числом 6000, сташа на брезѣ нази и хотяще поити въ Русь, и не иде с ними никто же от дружины княжие. Вышета же воевода видѣвъ дружину свою стоящу и рече: «Не иду къ Ярославу». И выседе ис карабля къ воемъ, и рече Вышета: «Азъ иду с ними, — рка, — «аще ли живъ буду с нима, аще ли погыбну, то съ дружиною». И поидоша хотяще в Русь. И бысть вѣсть грекомъ, яко избило море русь, и посла царьк, именемъ Монамахъ, по руси въ слѣдъ олядии. Владимеръ же, видѣвъ съ свои его, яко идуть по нихъ, въспятився, изби оляди греческыя, и възвратишася в Русь. Вышету же яша съ изверженъными на брезѣ и приведоша къ Царюграду, и ослѣпишам руси много. По трех же лѣтех минувшу и миру бывшу, пущенъ бысть в Русь Вышета къ Ярославун.

Теги: Византия, Воевода, Киевский, Князь, Новгородский, Русь, Царьград, Варяги, Византийский, Владимир Ярославич, Река, Русские, Ярослав Владимирович, Император, Весна, Греки, Дунай, Ян Вышатич, Море, Черное, 6549, 1041, Вышата Остромирович, Иоанн Творимирович, Константин IX,

1043

ХОДИЛЪ ВОЛОДИМИРЬ ЯРОСЛАВИЧЬ НА ЦАРЪГРАДЪ. Въ лѣто 6551 [1043]. Веснѣ послаль князь великии Ярославъ сына своего Владимера на грекы, и далъ ему воамногы, варягы, русь, а воеводство поручи Вышатѣ, Яневу отцу. И поиде Владимеръ на Царьградъ въ лодиахь, и прошедше порогы, и пришедше во Дунаи, рекоша русь Владимеру: «станемъ здѣ на поли;» а варязи рекоша: «поидемъ подь городъ.» И послуша Владимерь варягь, и отъ Дунаа поиде кь Царуграду съ вои по морю. Греци же видѣвше, изыидоша на море, носяще съсобою честныа иконы и кресты, и начаша погружати въ море пелены Христовы съ мощи святыхь и иконы, и Божиимъ гнѣвомъ вьзмутися море, и громъ бысть великь и силень, и бысть буря велика, и начатъ корабли разбывати, и разби корабля; и княжь корабль разбивь Владимеровь вѣтрь, и едва Иоаннь Творимирикь князя Владимера всади вь свои корабль и воеводу Ярославля. Прочии же вои Владимерови вывержени быша на брегь, числомъ 6000, и сташа на брезѣ нази, и хотяаху поити въ Русь, и не иде съ ними никтоже отъ княжие дружины. Вышата же воевода, видѣвь дружину свою стоащу, съжаливси, рече: «не иду ко Ярославу;» и выиде къ нимъ ис корабля и рече Вышата: «азъ иду съ ними; рка: аще живъ буду, то съ ними ; аще ли погыбну, то сь дружиною;» и поидоша, хотяще въ Русь. И бысть вѣсть грекомъ, яко избыло море русь, и то слышавъ царь Манамидии, яко русь избыло море, и посла царь Коньстантинь Манамахъ по руси въ слѣдъ олядии 14 сь дружиною; Владимеръ же видѣвь съ воискомь своимъ, яко идутъ по нихь греци, и възвратися на нихъ Володимеръ, изби вся олядии греческыа, и възвратися въ Русь. Вышату же яша съ изврьжеными на брегь, и приведоша кь Царюграду, и ослѣпиша руси много; по трехъ же лѣтѣхь минувшу и миру бывшу пущень бысть Вышата кь Ярославу и сь инѣми въ Русь.

Теги: Византия, Воевода, Киевский, Князь, Новгородский, Русь, Царьград, Варяги, Византийский, Владимир Ярославич, Река, Русские, Ярослав Владимирович, Император, Весна, Греки, Дунай, Море, Черное, 6551, 1043, Вышата Остромирович, Иоанн Творимирович, Константин IX,

1065

В се же лѣто Всеславъ рать почалъ. В си же времена бысть знамение на западѣ, звѣзда велика, луча имуща кровавы, въсходящу с вечера по заходѣ солнечномъ и пребысть за 7 дни. Се же проявлеше не на добро. По семъ же быша усобици многы и нашествие поганыхъ на землю Рускую. Сии бо звѣзда бысть, аки кровава, проявляюще кровопролитие. В си же времена бысть дѣтищь въверженъ в Сетомль, его же дѣтища выволокоша рыболове в неводѣ, его же смотрихомъ и до вечера, и пакы ввергоша и въ воду. Бяше бо сице: на лицѣ ему срамнии удове, а иного нелзѣ сказати, срама ради. Предъ сим же временемъ и солнце пременися, и не бысть свѣтло, яко месяць бысть, его же невѣгласи глаголють снѣдаему сущу. Сии же бываютъ не на добро. Мы бо по сему разумѣемъ, яко же древле при Антиохи въ Иерусалимѣ ключися внезаапу по всему граду за 40 дни являтися на въздусѣ на конехъ рыщущимъ въ оружии, злато имуща одежа, и полкы обоямы являются, оружиемъ движающимся. Се же проявляаше нахожение Антиохово, нашествие рати на Иерусалимъ. По сем же при Неронѣ царѣ в том же Иерусалимѣ восия звѣзда въ образъ копеины надъ градом. Се же имаше нахожение рати от римлянъ. И пакы бысть при Устиянѣ цари, звѣзда восия на западѣ, испущающе луча, юже прозывааху блисталницю, и бысть блистающе 20 дни. По сем же бысть звѣздамъ течение съ вечера до утрия, и мнѣти всѣмъ, яко падаютъ звѣзды. И пакы солнце безъ лучь сияше. По семъ бо крамолы человекомъ и умертвия бяше. Пакы же при Маврикии цари бысть сице: жена дѣтищь роди безъ очию и без рукъ, въ чреслехъ бѣ ему рыбеи хвостъ прирослъ. И песъ родися о шти ногъ. Въ Африкии же родистася два дѣтища, единъ о четырех ногахъ, а другыи о дву главъ. По семъ же бысть при Костянтинѣ иконоборцѣ, сына Леонова, течение звѣзьдное 1 бысть на небесѣхъ: отторгаху бо ся на землю, яко видящимъ имъ, мнѣти кончину сущу. Тогда же и въздухъ възлияся повелику. В Сурии же бысть трусъ великъ, земли рассѣдшися трии поприща, изыде дивно изъ земли мьска, человѣчиимъ гласомъ глаголющи, проповѣдающе нашествие языкъ, еже и бысть, наидоша бо срачини на землю Палестиньску. Знамения6 бо въ небеси или въ звѣздахъ, или въ солнцѣ, или птицами, или етеромъ чимъ не на добро бываеть, но сия знамения бывают на зло, или проявление рати, или гладъ, или смерть проявляетъ. Ростиславу сущу Тмутороканю и емлющу дань у касогъ и у иныхъ странъ. Сего убоявшеся, греци послаша с лестию Котопана, оному же пришедшу къ Ростиславу и ввѣрившуся ему, чтяше и Ростиславъ. Единою же пьюще Ростиславу с боляры своими, рече Котопанъ Ростиславу: «Княже, здравъ буди! Хощу ти пити». Князь же рече: «Пии!». Он же, испивъ половину, а половину дасть князю пити, дотиснувъся палцемъ въ чашу, бѣ бо имѣя подъ ногтемъ растворение смертное, и вдасть князю, урекъ смерть до дни осмаго, князю же испившу чашу. Котопанъ же, пришедъ къ Корсуню, поведааше, яко в сии день умре Ростиславъ, яко же и бысть. Сего же Котопана корсуньстии людие камениемъ побиша. Бѣ бо Ростислав мужь добръ на рати, възрастомъ лѣпъ и лицѣмъ красенъ, и милостивъ убогымъ. Успе месяця 18 февраля въ 3 день, и тамо положенъ бысть въ церкви Святыя Богородица.

Теги: Византия, Знамение, Князь, Погребение князя, Русь, Смерть князя, Тмутараканский, Тмутаракань, Убийство князя, Царь, Церковь, Богородицы, Боярин, Византийский, Касоги, Полоцкий, Иерусалим, Император, Корсунь, Сетомля, Всеслав Брячиславич, Греки, Дань, 1065, 6573, Ростислав Владимирович, Антиох, Нерон, Юстиниан, Маврикий, Африка, Константин V, Лев III, Сирия, Палестина,

1066

В лѣто 6574 [1066]. Ростиславу сущю Тмутороканю и емлющю дань у касогъ и у иных странъ, сего же убоявшеся грѣци, послаша с лестию катопана. Оному же пришедшю къ Ростиславу съ дружиною своею и ввѣрившюся ему, и чтяше его Ростиславъ. Единою же пиющю Ростиславу съ дружиною своею, рече котопанъ: «Княже, хощю на тя пити». Оному же рекшю: «Пии». Он же испивъ половину, а половину дасть князю пити, дотькнувъся палчемъ в чашю, бѣ бо имѣя под ногьтемъ растворение смертное, и дасть князю, урекъ смерть до дне осмаго. Оному же испивъшю, котопанъ же пришед къ Корсуню, повѣдаше имъ, яко в сии день умрет Ростиславъ; якоже и бысть. Сего же котопана побиша камениемь корсуньстѣи людие. Бѣ же Ростиславъ мужь добръ на ратѣ, и възрастомъ же лѣпъ, и красень лицемъ, и милостивъ убогымъ. Умре же мѣсяца февраля въ 3 день, и тамо положенъ бысть въ церкви святыя Богородица.

Теги: Князь, Тмутараканский, Тмутаракань, Убийство князя, Церковь, Богородицы, Касоги, Корсунь, Греки, Ростислав Владимирович, 1066, 6574, Корсуняне, 3 февраля,

В лѣто 6574 [1066]. Ростиславу сущу в Тмуторокани, имающи дань у касогъ и у инѣх стран, сего же убоявшися, греци послашя с лестию копана. Оному же пришедшу к Ростиславу, и ввѣрившуся ему, чтяшет и Ростислав. Единою же пиющу Ростиславу с дружиною своею, рече копан Ростиславу: Княже, с дружиною своею здрав буди! Хощу на тя пити. Он же рече: "Пии". Копанъ испивь половину, а половину вда князю пити, дотиснувься палцемь в чашу, бѣ бо имѣа под ногтемь растворение смертное, и вдасть князю, урек смерть до дни осмаго. Оному же испившу. Копан же, пришед к Корсуню, повѣдаше, яко в сии день умрет Ростислав, якоже и бысть; сего же Копана побишя камениемь корсунстии людие. Бѣ бо Ростислав муж добль на рати, възрастом лѣпъ и лицем красенъ, и милостивь убогым. Успе месяца февраля 3 день, и тамо положен бысть в церкви святыа Богородица

Теги: Князь, Тмутараканский, Тмутаракань, Убийство князя, Церковь, Богородицы, Касоги, Корсунь, Греки, Ростислав Владимирович, 1066, 6574, Корсуняне, 3 февраля,

Въ лѣто 6574 [1066]. Ростиславу Владимировичю Новогородцкому сущу Тмутораканю, и емлющу дань у Касогъ и у иныхъ странь, сего убоявшеся Греци, послаша къ нему съ лестию Котопана, съ отравою, еже смертвити его; оному же пришедшу къ Ростиславу, и бившу ему челомъ въ службу, Ростиславъ же приать его, и чтяше его и ввѣрившися ему. Единою же пиющу Ростиславу з боляры своими, и на томъ пиру испи Котопанъ, кь князю рече: «здравъ буди, княже! хощу ти пити»; князь же рече: «пии.» Онъ же испивь половину, а другую половину дасть князю пити, дотиснувся палцемъ въ чашу, бѣ бо имѣа подъ ногтемъ растворение смертное, и подавъ чашу, рекъ до осмаго дне смерть. Бѣ же тои пирь на възвращение мощемъ Иоанна Златоустаго. Князь же того не разумѣвь, испи чашу, Котопанъ же тое нощи побѣже, и пришедшу ему въ Корсунь, повѣдаше, яко въ сии день Ростиславь умретъ, якоже и бысть; и убиша Корсунци Котопана камениемъ. Бѣ бо Ростиславъ мужъ добрь, възрастомъ лѣпъ и лицемъ красень, на рати легокь и храбръ, и милостывь кь убогымъ; успе мѣсяца февраля въ 3 день, тамо и положень бысть въ церкви святыа Богородица, юже създалъ Мьстиславъ Володимеричь.

Теги: Князь, Новгородский, Погребение князя, Смерть князя, Тмутараканский, Тмутаракань, Убийство князя, Церковь, Богородицы, Боярин, Касоги, Мстислав Владимирович, Корсунь, Греки, Дань, Ростислав Владимирович, 1066, 6574, Корсуняне, 3 февраля, Иоанн Златоуст,

1095

В лѣто 6603 [1095]. Идоша половци на Грекы з Девегеневичемъ и воеваша грекы. А царь греческыи Девгенича ослѣпи. Половци приидоша за Рось и Юриевъ зажгоша тощь, а Юрьевци съ епискупомъ Мариномъ, прибѣгъше, сѣдоша на Видичевѣ холму въ градѣ Святополчѣ и за Саковчемъ. Иде Святополкъ и Володимеръ на Давыда Святославича къ Смоленьску и даша Новъгородъ Давыду. И отъиде князь Давыдъ Смоленьску, и новогородьци приведоша изъ Ростова князя Мьстислава Володимерича.

Теги: Византия, Епископ, Киевский, Князь, Новгород, Половцы, Ростов, Святополк Изяславич, Смоленск, Черниговский, Юрьевский, Мстислав Владимирович, Новгородцы, Река, Владимир Всеволодович, Рось, Давыд Святославич, Марин, 1095, 6603, Греки, Девгенич, Хан, Половецкий, Юрьев (Белая церковь), Юрьевцы (белоцерковцы), Видичев холм, Саков,