В лѣто 6525 [1017]. Ярославъ иде къ Берестию; и заложена бысть святыя Софѣя в Киевѣ.
В лѣто 6525 [1017]. Заложи Ярослав град великыи Киев, и Златаа врата постави, и церковь святыа Софиа заложи.
В лѣто 6525 [1017]. Приидоша печенѣзи къ Киеву и сѣкошася у Киева, и едва къ вечеру одолѣ Ярославъ печенѣгы, и отбѣгоша посрамлени. И заложи Ярославъ градъ великыи Киевъ, и златая врата постави, и церковь Святую Софии заложи.
Въ лѣто 6525 [1017]. Приидоша Печенѣзи кь Киеву, и высла противу ихъ Ярославь, и сѣкошася у Киева, и едва къ вечеру одолѣ Ярославь Печенѣгы, и отбѣгоша посрамлени. И заложи Ярославь тои весны градъ великии Киевъ, и Златаа врата постави, и церковь святую Софию заложи каменну.
Великому же князю сущу в Новѣгородѣ, прииде ему вѣсть, яко печенѣзи обьстоятъ Киевъ. Ярославъ же, великыи князь, собравъ вои многы, варягы и словѣни, прииде къ Киеву веснѣ и вниде въ градъ с вои, и печенѣгъ бес числа видѣвъ. Великыи же князь Ярославъ выступи из града и исполчи воя своя, и постави варягы посредѣ, а на правѣи странѣ кияны, и на лѣвои странѣ новогородьци. И сташа предъ градомъ, и печенѣзи почаша приступати, и ступишася на мѣстѣ, идеже есть нынѣ Святая София митрополия руская, бѣ бо тогда половине града, и бысть сѣча зла, и едва къ вечеру одолѣ Ярославъ. И побѣгоша печенѣзи разно, и не видяаху, камо бѣжати, а стенюще, а ови топляаху в Ситомли, а иныи же въ иных рекахъ, а прокъ ихъ пробѣгоша и до сего дни.
Ярославу же сущу в Новѣградѣ, приде ему вѣсть, яко печенѣзи обьстоят Киев. Ярослав же събра вои многы, варягы и словены, и приде к Киеву веснѣ, и вниде в град свои, и печенѣгъ бесчисла видѣ. Ярослав же выступи из града, и исплъчи дружину, и постави варяг посреди, а на правои странѣ киане, а на лѣвои новгородци. И сташя пред градом. И печенѣзи начашя приступати; изступишася на мѣсто, идеже есть нынѣ святаа Софиа, митрополиа руская; бѣ бо тогда о половинѣ града. И бысть сѣча зла, и едва одолѣ Ярослав к вечеру. И побѣгоша печенѣзи разно, и не вѣдяху, камо бѣжаще, а стенюще, а инии истопошя в Сѣтомли, а инии въ иных рѣках, а прок их пробѣгошя и до сего дне.
Того же лѣта приидоша печенѣзи на Киевь; великому же князю Ярославу сущу вь Новѣгородѣ, прииде ему вѣсть, яко печенѣзи обьстоять Киевь; великии же князь Ярославъ, събравъ воа многы, варягы и словяни, прииде кь Киеву веснѣ, и внииде въ градъ свои. И печенѣгь бес числа видѣвь, великыи же князь Ярославь выступи изъ града, исполчи воа своа, и поставы варягы посредѣ, а на правѣи странѣ киани, а на лѣвои странѣ новогородци, и сташа предъ градомъ. И печенѣзи почаша приступати, и сьступишася на мѣстѣ, идеже есть нынѣ святаа Софиа, митрополиа Русскаа, бѣ то тогда полъ града, и бысть сѣча зла, и едва къ вечеру одолѣ Ярославь. И побѣгоша печенѣзи разно, и не вѣдаху камо бѣжати стеняху : овии топляхуся въ Сѣтомли, а инии же во иныхъ рѣкахь , а инии мнози избиени, а прокь ихъ пробѣгоша и до сего дне.
В лѣто 6545 [1037]. Заложи Ярославъ город Кыевъ, и церковь святыя Софѣя сверши.
Въ лѣто 6545 [1037]. Свершенъ бысть градъ Киевъ, и церковь Святая София свершенна, а у града суть врата Златы.
Въ лѣто 6545 [1037]. Съврьшень бысть великии градъ Киевь, и церковь святая Софиа съврьшенна; а у града враты Златы.
Того же лѣта умре княгини, мати Володимиря, жена Ярославля, месяца октябръ в 5 день, в лѣто 1-е, егда начя здати святую Софию.
В лѣто 6553 [1045]. Заложи Володимиръ святую Софѣю в Новѣгородѣ.
В лѣто 6553 [1045]. Заложи Володимирь святую Софию в Новѣграде.
В лѣто 6553 [1045]. Заложи Владимеръ церковь Святую Софию в Новѣгородѣ.
Въ лѣто 6553 [1045]. Заложи Владимерь церковь святую Софию въ Новѣгородѣ
В лѣто 6557 [1049]. Мѣсяца марта въ 4, въ день суботныи, сгорѣ святая Софѣя; бѣаше же честно устроена и украшена, 13 верхы имущи. а ту стояла святая Софѣя конець Пискуплѣ улицѣ, идеже нынѣ поставилъ Сотъке церковь камену святого Бориса и Глѣба над Волховомъ.
В лѣто 6557 [1049]. Месяца марта 4 въ день суботныи сгорѣ церкви святаа Софиа; бѣаше же честно устроена и украшена, 13 верхы имуща, а стояла конець Пискупли улици над Влъховом, идѣже нынѣ поставилъ Сотко церковь камену святого Бориса и Глѣба.
В лѣто 6557 [1049]. Месяця марта въ 4, въ день суботныи, сгорѣ церкви Святая София. Бяше же честно устроенна и украшена, 13 верхъ имуща, а стояла конець Пискупли улици надъ Волховомъ, идеже нынѣ постави Сотко церковь каменну святого Бориса и Глѣба.
Въ лѣто 6557 [1049]. Мѣсяца марта вь 4 день, въ день суботныи, съгорѣ церкви святаа Софиа въ Новѣгородѣ; бяше же честно устроена и украшена, 13 врьховъ имуща, а стоала конецъ Пискупли улици, надъ Вльхвомъ, идеже нынѣ постави Сьтокмо церковь каменну Бориса и Глѣба.
В лѣто 6558 [1050]. Свершена бысть святая Софѣа в Новѣгородѣ, повелѣниемь князя Ярослава и сына его Володимира и архиепископа Лукы.
В лѣта 6558 [1050]. Священа бысть святаа Софиа в Новѣградѣ, на Въздвижение честнаго креста, повелѣнием князя Ярослава, и сына его Володимира, и архиепископа Лукы.
В лѣто 6558 [1050]. Священа бысть Святая София в Новѣгородѣ на Въздвижение честнаго креста повелѣниемъ великаго князя Ярослава и сына его князя Владимера, и архииепископа новогородскаго Лукы.
Въ лѣто 6558 [1050]. Священна бысть церкви София въ Новѣгородѣ, мѣсяца сентебра 14, на Въздвижение честнаго креста, повелѣниемъ князя великаго Ярослава Владимеровича Киевского и всеа Руссии, и сына его, князя Владимера Ярославича, и архиепископа Новогородьскаго Лукы.
В лѣто 6559 [1051]. Постави Ярославъ Лариона митрополитомъ русина въ святѣи Софѣи, събравши епископы.
В лѣто 6559 [1051]. Постави Ярослав Илариона митрополитом русина святѣи Софии Киеву, събрав епископы.
В лѣто 6559 [1051]. Постави Ярославъ Лариона митрополита русина святѣи Софеи Киеву, собравъ епископы.
Въ лѣто 6559 [1051]. Князь великии Ярославь, сьбравъ епископы русскиа, постави митрополита святѣи Софии Киеву именемъ Илариона русина.
В лѣто 6560 [1052]. Мѣсяца октября въ 4 день, в недѣлю, преставися Володимиръ, сынъ Ярославль, старѣишии в Новѣгородѣ; положиша и в Новѣгородѣ въ святѣи Софѣи, юже бѣ создалъ самъ.
В лѣто 6560 [1052]. Преставися Володимиръ, сынъ Ярославль, старѣишии в Новѣградѣ, месяца октября 4 день в неделю, и положень бысть в святѣи Софии, юже създалъ.
В лѣто 6560 [1052]. Преставися князь великыи Владимеръ, сынъ Ярославль стареишии, в Новѣгородѣ месяца октября въ 4 день, в недѣлю, и положенъ бысть въ Святѣи Софии, юже создалъ.
Въ лѣто 6560 [1052]. Преставися князь великии Володимеръ Ярославичь Новогородскии въ Новѣгородѣ, мѣсяца сентабря вь 4, въ недѣлю; и положень бысть вь святѣи Софии, юже сьзда. Быль на княжении 19 лѣть, а всѣхъ лѣть его 33.
В лѣто 6562 [1054]. Преставися великыи князь рускыи Ярославъ. Еще бо живу сущу ему, наряди сыны своя, рекъ имъ: «Се, азъ отхожю свѣта сего, сыновѣ мои; имѣите в себѣ любовь, понеже вы есте братьа единого отца и матери. Да еще будете в любъви межи собою, богъ будет в васъ, покорить вы противныя и будете мирно живуще. Аще ли будете ненавистьно живуще, въ распрях живуще и которающеся, то погыбнете сами, и землю отець своих и дѣдъ своих испустошите, иже бо онѣ налѣзоша трудомъ великымъ; то пребываите мирно, послушающе брат брата. Се же поручаю въ свое мѣсто столъ свои старѣишему сыну моему, брату вашему, Изяславу Кыевъ; сего же послушаите, якоже вы послушасте мене, да тъ вы будет въ мене мѣсто; а Святославу даю Черниговъ, а Всеволоду Переяславль, а Игореви Володимирь, а Вячеславу Смолнескъ». И тако рекши, раздѣли имъ грады; и заповѣда имъ не преступати брату въ предѣлъ братинь, ни сгонити, рекъ Изяслава: «Аще кто хощеть обидѣти брата своего, то ты помагаи, егоже обидять». И тако уряди сыны своя пребывати в любви. Самому же болну сущу и пришедшю Вышегороду, разболѣся велми, Изяславу тогда сущу, а Святославъ въ Володимери, Всеволоду же у во отца тогда: бѣ бо любимъ отцемъ паче всея братья, егоже имяше присно у себе. Ярославу же приспѣ конець житиа, и предасть душю свою мѣсяца февраля, в суботу 1 недѣли поста, на святого Федора. Всеволодъ же, спрятавъ тѣло отца своего, возложи на сани, повезоша Кыеву попове, поюще обычныя пѣсни; и плакашася по немъ людие плачемь велиимъ зѣло; и абие принесъше, положиша его в рацѣ мраморянѣ въ церкви святыя Софѣя; и плакася по немъ Всеволод и людие вси. Живе же всѣх лѣт 76.
В лѣто 6562[1054]. Преставися великыи князь рускыи Ярослав. И еще бо живу сущу ему наряди сыны своа рекь имъ: Се аз отхожу свѣта сего, сынове мои; имѣите в собѣ любовь, понеже вы есте братья единого отца и матере; да аще будете в любви межи собою, Богъ будет в вас и покорить вы противныа под вами, и будѣте мирно живуще; аще ли имѣте ненавистно жити в распрях и которающеся, то погыбнете сами и потеряете землю отець своихъ и дѣд своих, иже налѣзошя трудом своим великым; но пребываите мирно, послушающе брат брата. Се же, поручаю в себе мѣсто столъ мои старѣишему сыну моему, брату вашему Изяславу, Киев; сего же послушаите яко послушасте мене, да тот вам будет в мене мѣсто; а Святославу даю Чернигов, а Всеволоду Переяславль, а Игореви Володимирь, а Вячеславу Смоленескъ. И тако раздѣли им грады, заповѣдав имъ не преступати предѣла братня, ни изгонити, рек Изяславу: Аще кто хощеть обидити брата своего, то ты помогаи, егоже обидят. И тако наряди сыны своя пребывати в любви. Самому же болну сущу, и пришедшу к Вышегороду, ту разболѣся велми, Изяславу сущу тогда ту, а Святославу в Володимери, а Всеволоду у отца, бѣ бо любим отцемь паче всея братия, егоже имяше присно у себе. Ярославу же приспѣ конець жития, и предася душю свою, месяца февраля 20, в суботу 1 неделю поста, на память святого Феодора. Всеволод же, спрятав тѣло отца своего, възложше на сани, повезоша к Киеву, попове поюще обычныа пѣсни; и плакашяся по немь Всеволод и людие вси; и принесше и положиша и в рацѣ мраморянѣ в церкви святыа Софиа. Житъ же всѣх лѣт 76.
В лѣто 6562[1054]. Преставися князь великии рускыи Ярославъ. И еще бо сущу ему живу, наряди сыны своя, рекъ имъ: «Се азъ отхожу свѣта сего, сынове мои. Имѣите в себѣ любовь, понеже вы есте братия единаго отца и матере. Да аще будете в любви межи собою, Богъ будеть въ васъ и покорить вамъ противная, и будете мирно живуще. Аще ли будете в ненависти живуще, въ распряхъ и которающеся, то погыбнете сами и потеряете землю отець своихъ и дѣдъ своихъ, иже налѣзоша трудомъ своимъ великимъ. Но пребываите мирно, послушающе братъ брата. Сего же послушаите, якоже послушаста мене, да тотъ вы будеть в мене мѣсто. А Святославу даю Черниговъ, а Всеволоду Переяславль, а Игореви Володимеръ, а Вечеславу Смоленескъ». И тако раздели имъ грады, заповѣдавъ имъ не преступати повелѣния братня, ни изгонити. Рекъ Изяславу: «Аще хощеть обидити брата своего, то ты помагаи, его же обидять». И тако поучивъ сыны своя пребывати в любви, самому же болну сущу, и пришедшу Вышегороду, разболѣся велми, Изяславу сущу тогда, а Святославу в Володимерѣ, а Всеволоду у отца, бѣ бо любимъ паче всея братьи, его же имяше присно у себе. Ярославу же приспѣ конець жития, и предасть душу свою месяца февраля 20, в суботу 1 неделю поста, на память святого великаго мученика Феодора Тирона. Всеволодъ же спрятавъ тѣло отца своего и везоша къ Киеву, попове поюще обычныя пѣсни, и плакашася по немъ вси людие, И Всеволодъ же принесе и положи в рацѣ мраморянѣ въ церкви Святыя София. Живъ же всѣх лѣт 76.
О ПРЕСТАВЛЕНИИ ВЕЛИКАГО КНЯЗЯ ЯРОСЛАВА ВЛАДИМЕРИЧА. Въ лѣто 6562 [1054]. Князь великии Ярославь прежде своеа смерти призва сыны своа, рече имъ: «Се азъ отхожу свѣта сего, сынове мои; имѣите межи собою любовь, понеже вы есте братиа единого отца и матери. Да аще будете въ любви между собою, Богъ будетъ въ васъ, и покорить вамъ противныя, и будете мирно живуще; аще ли будете въ ненависти живуще, въ распряхъ и которающеся, то погыбнете сами и потеряете землю отецъ вашихъ и дѣдъ вашихъ, иже налѣзоша трудомъ своимъ великымъ; но пребываите мирно живуще, послушающе братъ брата. Се же поручаю въ себе мѣсто столь свои старѣишому брату вашему, а своему сыну, Изяславу Киевь, сего же послушаите, якоже послушасте мене, да тотъ вы будетъ въ мене мѣсто; а Святославу Черниговь, а Всеволоду Переяславль, а Игореви Володимерь, а Вячеславу Смоленескь.» И тако раздѣли имъ грады, заповѣдавъ имъ не преступати въ предѣлы братня, ни изгонити брату брата; и рече къ Изяславу: «Аще кто въсхощеть обидѣти брата своего, то ты помагаи, егоже обидятъ»; и тако поучивь сыны своа пребывати въ любви, и распусти ихъ. Самому же больну сущу, и пришедъ Вышегороду, разболѣся велми. Изяславу сущу тогда княжащу въ Туровѣ, а Святославу въ Володимери, а Всеволоду у отца; бѣ бо тои любимъ отцемъ паче всеа братии, егоже имяше всегда у себе. Ярославу же приспѣ конець житиа, и предасть душу свою мѣсяца февраля 20, въ суботу 1 недѣли поста, на память иже во святыхъ отца нашего Лва, папы Римскаго. Всеволодъ же спрятавь тѣло отца своего, и везоша его кь Киеву, попове поюще обычныа пѣсни, и плакашася по немъ вси людие; и привезше положиша его въ рацѣ мраморнѣ въ церквѣ святыа Софiа. Живъ же всѣхь лѣть 76.
В лѣто 6575 [1067]. Заратися Всеславъ, сынъ Брячиславль, полотескыи и зая Новъгородъ до Неревьскаго конца, и пожже и поима все у Святѣи Софии, и паникадила, и колоколы, и отъиде. И Ярославичи же трие, Изяславъ, Святославъ, Всеволодъ, совокупиша вои и идоша на Всеслава, зимѣ суще велици, и приидоша къ Меньску, и меняне затворишася въ градѣ. Сии же князи взяша градъ Менескь и иссѣкоша мужи, а жены и дѣти даша на щитъ: и поидоша к Немизи, и Всеславъ поиде противу, и совокупишася обои на Немизѣ марта 3 день, бѣ бо снеѣгъ великъ, и противу поидоша себе, и бысть сѣча зла, многы падоша. И одолѣ Изяславъ и Святославъ, и Всеволодъ, а Всеславъ побѣже. По семъ же месяца июля въ 10 день Изяславъ и Святославъ, и Всеволодъ целовавше крестъ къ Всѣславу, ркуще ему: «Прииди к намъ, яко не створим ти зла». Он же, надѣявся о целовании креста, поѣде в лодии чрезъ Днѣпръ. Изяславу же въ шатеръ предъ идущу, а Всеславу же по немъ идущу, и яша Всеслава на Рши у Смоленьска, преступивше крестъ. Изяславъ же, приведъ Всеслава къ Киеву, всади в порубъ съ двѣма сынома.
И побѣди князь Глѣбь с новгородци Всеслава на Гзени, месяца октября в 23 день, в пяток 6 час дни, на память святого Иакова, брата Господня. И велика бѣ тогда сѣча вожаном, а заутра обрѣтеся крестъ Володимиров в святѣи Софии на полатех, егоже взял бѣ Всеслав ратью в святѣи Софии.
Побѣди Глѣбъ князь с новогоротьци Всеслава князя на Гзени месяца октября 23 въ пятокъ, въ час 6 дни, на память святителя Иакова, брата Господня. Велика бѣ тогда сѣча вожаномъ, а заутра обретеся князя Владимера крестъ въ Святѣи Софии на полатахъ, его же взялъ бѣ князь Всеславъ ратию въ Святѣи Софии.
Побѣди Всеслава князь Глѣбь съ Новогородци на Гзени, мѣсяца октобря 23, на память святителя Иакова, брата Господня, въ пятокъ, въ 6 часъ дни; и велика бѣ сѣча тогда Вожаномъ; а заутра обрѣтеся кресть князя Владимера въ святѣи Софии на полатехъ, егоже взялъ бѣ князь Всеславь ратию вь святѣи Софии.
Того же лѣта убиенъ бысть Изяславъ Ярославичь с Борисомъ Святославичемъ, бьяся по Всеволодѣ со Олгомъ Святославичемъ и с Борисомъ Вечеславичем у града Чернигова. Тако же и воеводы его побиша, и привели бо бяше половцевъ на Рускую землю, и положиша и Изяслава въ Святѣи Софии в Киевѣ. И бысть княжения его лѣтъ 24.
Въ то же лѣто Олегь Святославичь и Борисъ Вячеславичь приведоша половци на Рускую землю , и поидоста на Всеволода къ Чернигову. Всеволодъ же изыде противу има на Съжалицу, и побѣдиша половци русь, и мнози убиени быша ту. Олегъ же и Борись приидоста кь Чернигову, мняще одолѣвша, а земли Рустѣи много зла сътворивше и крове проливше. Всеволодъ же прииде кь брату своему Изяславу вь Киевь, и цѣловавшеся сѣдоста вькупѣ. Всеволодъ же исповѣда брату своему вся бывшаа, что ключися ему; и рече ему Изяславь: «Брате! не тужи; видѣль еси колико ся зла мнѣ съключи: прьвое, не выгнаша ли людие мои мене, и имѣние мое разграбиша? Пакы же изгнань бысть отъ васъ, братии своеи, и блудихъ по чужимъ странамъ, и тамо имѣниа лишенъ быхъ, и не сътворихъ зла никомуже; нынѣ же, брате, не туживѣ: аще будетъ намъ причастие въ Рускои земли, то обѣма нама; аще лишена будевѣ, то оба; азъ сложу главу свою за тя; азъ бо не радъ есмь злу братии своеи, но добру есми радъ». И се рекь утѣша Всеволода, и повелѣ събирати вои отъ мала и до велика, и бысть вои бес числа; и поиде князь великии Изяславь съ сыномъ Ярополкомъ и Всеволодъ съ своимъ сыномъ Володимеромъ кь Чернигову; Черниговци же затворишася въ градѣ, Олга же и Бориса не бяшеть въ градѣ, Черниговцемъ же не отворившимся, и приступиша къ граду; Володимиръ же приступи къ восточнымъ воротомъ, и отняша врата, людие же бѣжаша въ внѣшнѣи градъ. Изяславъ же и Всеволодъ слышаста, яко идетъ Олегь и Борисъ противу имъ, и уранивше поидоста отъ града противу Олгови. И рече Олегь кь Борисови: «Не ходимъ противу ихъ, не можемъ бо стати противу четыремъ княземъ; но послевѣ съ молбою кь стрыема своима». И рече ему Борисъ: «Толико ты зри, а азъ противень всѣмь», похвалися велми, а не вѣдыи, яко Богь гордымъ противится, смиреннымъ же даеть благодать; и поидоста противу, и бывшимъ имь у села на нивѣ на Нежатинѣ, и сьступившимся обоимъ, и бысть сѣча зла, и убиша Бориса, сына Вячеславля, похвалившагося велми. Изяславу же стоящу въ пѣшцѣхъ, и внезаапу приихавь единь, удари его копиемъ за плеча; и тако убиень бысть князь великии Изяславъ , сынъ Ярославь, мѣсяца октобря 3; такоже и воеводы его побиша, привели бо бяху половецъ на Рускую землю. Продолживъ же ся сѣчи, и побѣже Олегь Святославичь Тмутороканю. Тѣло же великого князя Изяслава вземше везоша въ лодьи, и поставиша противу Городца, и изыиде противу ему весь градъ Киевь, и възложше на сани понесоша съ пѣсньми, и положиша его въ святѣи Софии, вь Киевѣ; и бысть всѣхъ лѣть княжениа его 24 .
В лѣто 6601 [1093]. Преставися князь великыи Всеволодъ апрѣля 13 и положенъ бысть въ святѣи Софии в Киевѣ. Рече же Владимеръ: «Аще сяду на столѣ отца своего, то рать имамъ съ Святополкомъ, яко столъ преже отца его былъ». И посла по Святополка къ Турову, а самъ иде къ Чернигову.
В лѣто 6616 [1108]. Преставися архиепископь Никита, генваря 30, и положен бысть в святѣи Софии въ Акимѣ и Аннѣ.
В лѣто 6616 [1108]. Преставися архиепископъ Никита генваря 15 день, положенъ бысть въ Святѣи Софии въ Акимѣ и Аннѣ.
В лѣто 6633 [1125]. Преставися князь великыи Владимеръ Манамах, княживъ лѣтъ въ Киевѣ 13, а живе всѣх лѣтъ 73, украшенъ добрыми нравы и прослувыи в побѣдах за Рускую землю с погаными половци, его же имени вся страны трепетааху. И положенъ бысть въ церкви Святыя София в Киевѣ. И сѣде на столѣ в Киевѣ сынъ его стареиши Мьстиславъ, еще сы дѣтескъ.
Въ то же лѣто исписаша честно притворины вся въ святѣи Софии въ Новѣгородѣ, повелѣниемъ владыкы Нифонта; и даша посаднычество Нѣжатѣ.
Ничего не найдено